Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Váš blog je typickou ukázkou toho, co z rozumného člověka udělá náboženství.

Vy si myslíte, že Bible je popis nějakých události. Jen ale z části. Vesměs jde o alegorii či podobenství. Vlivem různých překladů, zákazu jistých částí nebo jejich "úpravou" se původní význam zcela ztratil.

Např. Stvoření světa. Je to alegorie, kdy jeden den ve skutečnosti odpovídal nějakým milionům či miliardám let. Ale pro pochopení se to vykládalo takhle.

A pánové dnes jakoby debatují o tom, co měla Karkulka v košíčku. Ano, bábovku a láhev. Ale jakou bábovku? Jedni tvrdí, že makovou, druzí, že oříškovou. A v láhvi bylo červené nebo bílé - nebo snad rum?

Kdybyste raději šli dělat něco pořádného! ;-D;-D;-D

1 0
možnosti

Nevím, ke komu přesně mluvíte, asi ke mně, když říkáte "váš blog".

Nemyslím si, že je text bible vždy přesným nebo jen popisem událostí. Ale i tím někdy dokonce je. Najdete tam i správná historická fakta nebo popis událostí, které se skutečně staly. To pro smysl celého textu není určující. Bible je, jak říkáte, také literárním dílem, kdy se právě na základě stylu a jazykovědných srudií identifikují autoři nebo datuje doba vzniku textu.

Bez ohledu na to, čemu kdo věří, obsahuje bible řadu moudrých postřehů o životě, morálce, o člověku. Pokud bychom se podle vás třeba rozhodli jej zavrhnout jako nepotřebný nebo nesprávný, ochudili bychom se o sdílení tisícíleté zkušenosti. Někomu to je třeba jedno a má dojem, že to k ničemu nepotřebuje, jiný na tom staví svůj postoj k lidem.

Podobně bychom mohli zavrhnout pohádky a vyprávět dětem třeba příběh pí nebo radiánu, fyzikálně relativistické tajemnosti, ale z toho by se děti o světě, do nějž vstupují nic nedozvěděli a svět by byl ještě méně čitelný než dnes a rozhodně méně snesitelný. Nicméně váš názor, je váš názor. Přesto kvůli němu nepůjdu k lopatě ;-D

1 0
možnosti
Foto

Nauka o prvotním hříchu vychází z biblického vyprávění o pádu prarodičů Adama a Evy (Gn 3). Vyjadřuje pevné přesvědčení, že celé lidské dějiny jsou poznamenány původním proviněním, kterého se člověk dobrovolně dopustil, neboť člověk, pokoušený - ďáblem, ponechal vyhasnout ve svém srdci důvěru vůči svému - Stvořiteli, zneužil svou vlastní svobodu, neposlechl Boží příkaz a otevřel brány činnosti zla, především zla mravního. Podle Písma jsou všichni lidé Adamovým hříchem zasaženi. Sv. Pavel totiž uvádí: »Jako v Adamovi všichni umírají, tak v Kristu všichni dojdou života« (1 Kor 15,22), a také: »Jako skrze jednoho člověka totiž vešel do světa hřích a skrze hřích smrt, tak smrt zasáhla všechny, protože všichni zhřešili« (Řím 5,12). Sv. Augustin. Byl první, kdo použil pojmu peccatum originale (prvotní hřích). Augustin tvrdil, že člověk padl a potřeboval - milost, aby se zachránil. - Tridentský koncil zdůraznil nauku o p.h. a dosvědčil, že tento hřích se přenáší na každého člověka, že člověk se zbaví tohoto hříchu pouze znovuzrozením v Kristu - křtem, a že křest odstraní vinu a trest p.h., ale ponechá nedotčenou - žádostivost. Pramen: Teologie

0 0
možnosti

Tvrzení, že Adam nevěděl, co je tom smrt, je sice celkem rozšířené, ale má jednu zásadní vadu: taková hrozba pak nedává žádný smysl. Lze důvodně očekávat, že Adam viděl umírat zvířata, tedy měl znát význam smrti.

0 0
možnosti

To bych řekl, že je omyl. Bavme se v teorii podobenství.

Adam nemohl vidět zvířata umírat, protože byla jemu podřízená v Ráji. Umírat je mohl vidět až po té, co byl z Ráje vyhnán a s ním všechna podřízená stvoření, protože jemu byla podřízená, nikoli Bohu.

2 0
možnosti
Foto

Copak prvotní hřích, ale smutnější je ten poslední.

Co se týče té povídačce o Adamovi a Evě, tak to je podobenství o dětství, dospívání a posléze ve věku dospělém odchod do praktického života.

Vaše starosti bych chtěl mít.

A na moudrého Stvořitele si všichni diskutující vzpomeňte, až půjdete k zubaři. ;-D

0 0
možnosti

Bůh nemůže za to, že si nečistíte zuby.

2 0
možnosti

Pane Hornere, můžete mně tedy říci, v jaké části biblické knihy Genesis se píše o tom, jak člověk (Adam) předstírá, že s jablkem ze stromu poznání nic neudělal? Nejenže se v Bibli nehovoří o jablku, ale nehovoří se tam ani o tom, že by Adam něco předstíral. Člověk se bál hlasu Hospodina (v užším významu se bál přímo Hospodina). Pokud bychom se pustili do podrobnějšího teologického výkladu, tak problémem je už samotný strach člověka z Hospodina. Hospodin nechce, aby se člověk Hospodina bál (ve smyslu strachu), ale aby člověk Hospodinu věřil. Když člověk přestane věřit Hospodinu, podléhá strachu. Přesně to se stalo Adamovi. To je jedno z mnoha poselství onoho biblického textu. Těch významů je tam dokonce několik rovin. Jedno z nečastějších slovních spojení, které v Bibli nalezneme je "Neboje se!". Dalo by se o tom povídat dlouho.

Vy klidně citujete Bibli a vůbec Vám nevadí, že tím jen dokládáte, že Vaše vlastní slova těm biblickým vůbec neodpovídají. Pak ale jednáte jako ten, kdo osévá cizí pole. Úrodu sklidí vlastník pole, nikoli osévač.

Kritiku svého výkladu Bible označujete za "atak ad hominem". To svědčí o tom, že máte problém se znalostí nejen Bible, ale i toho, co to znamená "atak ad hominem".

5 0
možnosti

Mně spíše překvapuje, že pan Horner se prsí, že studoval teologickou husitskou fakultu a přitom jeho znalosti Písma jsou tristní, což ukazuje v podstatě pořád. Zvláště je to zvláštní proto, že protestanté na rozdíl od nás katolíků dávají Písmu větší důraz "Sola scriptura" a protestantismus měl velké teologické osobnosti o kterých mluví i papež Benedikt ve své předmluvě do Úvodu o křesťanství

2 0
možnosti
Foto

Měli Adam s Evou neporození z břišního lůna na břiše pupík?

2 0
možnosti

Víte pane Bicero, Gen 1-11 je teologické pojetí vzniku světa. Není to učebnice biologie, kosmologie či přírodopisu. Můžete se tomu vysmívat, ale Genesis vypráví, že člověk byl stvořen z prachu země. Nemluví o způsobu tohoto stvoření. Tohle není argument na základě toho, že dnes svět uznává evoluční teorii. To řekl již svatý Augustin, když se ho ptali zda stvoření světa bylo takové jak je popsáno v Bibli "Bible není učebnice o tom jak vzniklo nebe, ale jak dostat člověka do Nebe.

5 0
možnosti

A přitom by stačilo, kdybyste Jiřímu Svobodovi a Martinu Kavkovi poděkoval, že Vás upozornili na nepřesnosti, kterých jste se v zápalu boje dopustil.

1 0
možnosti

Kdysi jeden můj přítel řekl, tedy spíše to opakoval po někom. Od doby co jsou peníze, tak díky jsou zbytečné. ;-D

0 0
možnosti
Foto

Není, co řešit. Dosud nikdo nedokázal, že k prvnímu hříchu skutečně došlo. No a pak je tu otázka, pokud by k odpovídajícímu činu došlo, zda by se opravdu jednalo o hřích.

1 0
možnosti

Na tom příběhu je podstatná jedna věc. A to, že má hluboký morální imperativ. "Pokud půjdeš po cestě dobra, tak se o tebe postarám.

Další je pokračování.

"Udělal jsi špatnou věc a to zasluhuje trest"

A končí to:

Přestože jsi udělal špatnou věc a potrestal jsem tě, tak tě neopouštím"

6 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS